En plats för vilsna själar

 
Jag och Fredrik bestämde oss för en fika på Cafe Soda.
Det var flera år sedan vi hade varit där och vi tyckte att det skulle vara roligt med en liten nostalgikick.
När vi kom dit stod det inte längre Soda på skylten utan Sodum.
Hade vi sagt fel alla dessa år?
Vi beställde varsin svart kaffe och frågade om namnet på skylten. Då fick vi förklarat att de hade slagit ihop Soda med Edenborg som en gång låg i Gamla Stan och ändrat namnet. För övrigt såg stället ganska sig likt ut.
Lite uppiffningar här och där. Vi stod och stirrade på draperier och sametskuddar som prydde de kala bänkarna som var inbyggda i väggen. De hade fortfarande bedrövlig konst på väggarna men nu sålde de böcker också. Så som det hade varit på Edenborg. Vi satte oss vid ett bord i en vrå och såg på varandra.
 
-Vad är det som händer? frågade jag. Allt omkring förändras, kan inget få vara sig självt längre?
-Har klientelet här blivit yngre, annorlunda? frågade Fredrik.
-Det kanske är vi som förändras och tiden som står still, föreslog jag efter en stund.
-Betyder det att vi är gamla nu?
 
Vi hade blivit berövad vår nostalgi. Soda hade blivit som String, en plats för vilsna själar.
Men så funderade jag när jag promenerade hem att det kanske är vi som är vilsna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0